środa, 25 marca 2015

"Poprzez wieki  historii to brak akcji tych, którzy mogli zareagować i obojętność tych,. którzy powinni wiedzieć lepiej, milczący głos sprawiedliwości tam, gdzie liczył się najbardziej - umożliwiły triumf zła nad dobrem."

"Podstawy  rasowej dyskryminacji i kolonializmu były i są ekonomiczne  i to przy pomocy ekonomicznych narzędzi walki można to zło przezwyciężyć.

Haile Selassie 1

                                

                                      


poniedziałek, 5 stycznia 2015

„Wiedząc, że materialny i duchowy postęp są zasadniczymi elementami  człowieka , musimy nieustannie pracować nad zrównoważonym osiąganiem obu tych wartości. Tylko wtedy będziemy w stanie uzyskać ten absolutnie pełny wewnętrzny spokój tak potrzebny dla naszego dobrobytu. Kiedykolwiek powstaje konflikt pomiędzy materialnymi a duchowymi wartościami , ważna rolę odgrywa świadomość, i każdy kto cierpi z powodu poczucia winy , wewnętrznie  nigdy nie będzie naprawdę wolny , dopóki nie ustanowi pokoju pomiędzy samym sobą a swoją świadomością .”

Imperator Haile Selassie  1








sobota, 28 grudnia 2013




PIEŚŃ WYGNAŃCA

 O wspaniała raso potężnego człowieka
 Ziemia ojczysta woła Cię;
 Naszych ojców ukształtowała wiara boska
 Zatem niech nam dane będzie kolejno maszerować

 Jeśli wróg stanie nam na drodze
 Nasza odwaga sięgać będzie wyżyn
 Bo zwycięstwo jest na wyciągniecie rąk
 Zatem maszerujcie zjednoczeni

 Sędziwa Afryka woła Was
 Sztandar powiewać będzie wysoko
 To nie wróg zwycięży w Dzień Pański
 Wołajcie, maszerujcie i módlcie się!

 Nasz Bóg prowadzi lud za horyzont
 Oddzielony morzem i pędem ziemi
 Bo oto gospodarze w królewskim majestacie
 Maszeruj więc i nie lękaj się burzy

 Nowa Afryka przed naszymi oczyma
 Świat zatrwoży się w swych fasadach
 Dobrzy wielmożni oddawać będą cześć Bogu
 I błogosławić unoszących się grzeszników.

 Głoś wszem i wobec:
 oto nadszedł Dzień!
 Objawił się Etiopski Bóg
 Zaradzi wszelkim sprawom.

  
   BIAŁY I CZARNY

 Biały człowiek zniewala czarny lud
 A dusze ich wykrwawia w żywej śmierci
 Biskupi, kapłani i nawzajem też królowie
 Głoszą, że prawo to słuszne i sprawiedliwe
 Zatem ludzie ci harują i umierają
 Obracając się przy tym w marny pył
 Dobry Boże! Schemat jest wciąż taki sam!
 W tym dniu, pośród czarnych i białych
 Nieustannie trwa pościg ku wielkiej sławie
 Nie potrafisz postawić się tej obrzydliwości,
 I sprawić że biały człowiek ujrzy prawdę,
 Że ponad czarnymi stoi wyłącznie ich Król
 Wcale nie biały, lecz też ciemnej barwy
 Aby w ich imieniu panować nad narodem?

MARCUS  GARVEY 

tłum.z j. angielskiego - Patryk 









niedziela, 21 października 2012




Ceremonia  Nadania  Nowego Patriarchatu

     „ Od kiedy objęliśmy, dzięki bożej Łasce, Tron Etiopii- zawsze dążyliśmy ku polepszeniu standardów życia Naszych ludzi, ku rozszerzeniu i wzmocnieniu programu nauczania młodych Etiopczyków oraz ku utrzymaniu wiary Naszego Kościoła.   Jesteśmy naprawdę zadowoleni, widząc dziś owoce naszych wysiłków, za które ślemy ukłony dziękczynne Władcy tego Świata, Bogu Wszechmogącemu .

        Cóż wiecej można oczekiwać, niż ujrzenia realizacji  głównych spraw, które mieliśmy nadzieję  osiągnąć dla Etiopii w ciągu tylu lat z pomocą Wszechmogącego.

       Świat nie pozostaje statyczny ale wciąż się zmienia. Praca powinna postępować jak gałęzie drzew sadzonych nad brzegiem wód i poza licznymi podstawami , które położyliśmy dla ogólnego rozwoju Etiopii , zdobycie  autokefalicznego statusu Etiopskiego Kościoła  jest jednym z naszych najważniejszych osiągnięć.
Kiedy Jego Świętobliwość, późniejszy Abuna Bassilios, był wybierany najpierw na Arcybiskupa Etiopii na ceremonii w Kairze lata temu, wszyscy odczuwaliśmy osobisty zaszczyt , to jedno z najważniejszych osiągnięc  naszych Rządów  i dziękowaliśmy Naszemu Panu za pobłogosławienie naszych wysiłków i za udzielenie nam możliwości uświadczenia konsekracji pierwszego Etiopskiego Patriarchy. Mimo, że Jego Świątobliwość Abuna Bassiliois nie jest już dłużej z nami, Etiopski Kościół będzie nadal podążał tą duchową ścieżką  jaką on - dla niej- zostawił. (Kościół to z greckiego ecclesia –a więc rodz żeński  -przyp. tłum) Jego następca Abuna Tewoflos służył Etiopskiemu Kościołowi wiernie przez wiele lat i jego doświadczenie bez watpienia pomoże jemu w nowych obowiązkach. Znamy się dobrze i z Abuną Bassiliosem i z Abuną Tewoflosem od wczesnych  początków  ich służby  kościelnej  i nie zapomnimy ich wzajemnego zaufania i miłości.

           Dziękujemy Bogu za umożliwienie nam bycia obecnymi dzisiaj, aby życzyć zmarłym spokojnego odpoczynku i pogratulować  nowo konsekrowanym. Nie ma innej możliwości jak tylko dziękować Bogu za wszystko co zrobił dla naszego Kraju. Nie jest w ludzkiej możliwości odpłata Synowi, który, pomijając Jego niewinność, został ukrzyżowany by oczyścić ludzkość  z grzechu , a wisząc na krzyżu wciąż modlił się do Swojego Ojca aby wybaczył tym, którzy go ukrzyżowali.

       Przychodzą i odchodzą pokolenia, które nauczał nasz Kościół i świeccy ludzie , którzy znaja podstawowe relacje  , jakie mamy i jakie mieliśmy z  Kościołem egipskim . To religia jest tym co nas zaślepia do naszych braci w Egipcie. Kiedy mówimy religia ,  nie ograniczamy się do wiary wyznawanej tylko przez nas. W związku z tym nikt nie powinien kwestionować  wiary innych, bo żadna ludzka istota nie może osądzać ścieżek Boga.

Qademawi Haile Selassie 


















                                                           
                                                   
                                                                        


"Demokracja, republika - co oznaczają te słowa? Jakie zmiany przyniosły światu? Czy człowiek stał się lepszy, bardziej lojalny, milszy? Czy ludzie są szczęśliwsi? Wszystko toczy się tak jak dawniej, jak zawsze. Iluzje, iluzje. Ponadto należy się zastanowić nad interesami narodu przed obalaniem go swoimi słowami. Demokracja jest konieczna w pewnych przepadkach i wierzę, że niektórzy Afrykańczycy mogą ją adaptować. Lecz w innych przypadkach jest szkodliwa, jest pomyłką."
Qademawi Haile Selassie 















sobota, 31 marca 2012


Ludzkie Prawa

Kolonializm wraz z polityką rasizmu uzmysławiają poszukującej duszy konieczność pytań o ludzkie prawa , spoczywającą na barkach świadomości wszystkich ludzi i narodów dobrej woli. Historia wyraźnie ukazuje, że wolność, którą cieszy się wielu - jest niesłychanie ulotna, kiedy jednocześnie toleruje odmowę ludzkich praw nawet kilku, nawet nielicznym.

Nasze wysiłki jako wolnych ludzi muszą zmierzać do ustabilizowania nowych relacji z dala od urazów i wrogości, relacji , które przewrócą w nas wiarę w siebie i własną indywidualność, ustanowioną na podstawach równości z innymi ludźmi – tak samo wolnymi.

Wierzymy we współpracę i kolaborację narodów w celu promocji międzynarodowego bezpieczeństwa , równości wszystkich ludzi i dobrobytu całej ludzkości .

Wierzymy w pokojowe rozwiązanie wszystkich konfliktów bez konieczności użycia siły. Wszystkie dobrze zarządzane i nowoczesne państwa muszą bazować jedynie na podstawie mandatu Sprawiedliwego Sądu oraz Postępowania Prawnego, zawsze prawidłowo nakierowanych na ochronę indywidualnych praw.

Sprawiedliwość jest wynikiem edukacji.

Ludzka niewdzięczność do siebie tak często manifestuje się teraz ochotą degradacji ludzkich istot do jałowych skrawków ich egzystencji, właśnie w momencie gdy wchodzą one na szczyty swoich karier, tylko po to, by zastąpić je młodszymi i silniejszymi fizycznie osobami.

QADEMAWI HAILE SELASSIE I



sobota, 15 października 2011



Etiopsko hinduskie więzy są bardzo silne.Jego Imperialny Majestat utrzymywał w swoim pałacu joginów i astrologów. Konsultował się z nimi przed podjęciem wszystkich ważnych decyzji. W dzieciństwie astrologowie hinduscy przepowiadali królewską przyszłość młodemu chlopcu.
Fakt, że urodził się ze emblematem smoka na pięcie był bez wątpienia widziany jako pozytywny znak. Wiekszość Imperatorów z Dalekiego Wschodu wywodziła się z linii smoka (Nagas). Jego Imperialny Majestat był adeptem Jogi pod przewodnictwem hinduskich Joginów Naga. 



Przemówienie wygłoszone przez Haile Selassie I podczas uroczystości nadania tytułu doktora honoris causa Sarvepalii Rdhakrishananowi
13 Wrzesień 1965
Ta okazja wizyty Waszej Ekscelecji w naszym kraju daje Nam szczególną przyjemność spotkania się razem w tym budynku samym w sobie dedykowanym zgłębianiu wiedzy i prawdy. Wypada więc właściwie , by Wasza Ekscelencja była jego centrum przy dzisiejszej okazji , ponieważ Wasza Ekscelencja był oddany od samego dzieciństwa tej sprawie . Osiągnięcie tytułu profesora w młodym wieku 28 lat , nieustanne poświęcenie w zdobywaniu wiedzy oraz liczne książki, które wyszły spod Waszego pióra Ekscelencjo do dziś o tym zaświadczają.
Dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek człowiek uświadamia sobie więzy jedności istniejące wewnątrz rasy, stara się wiec zastosować te nagromadzone przez wieki wiedzę i mądrości. Używa współczesnych nauk i technologii, czerpie korzyści które jednak są mocno ograniczone poprzez powiązania ekonomii z polityką . Ale przed wszystkim człowiek przekracza istniejące przez wieki bariery które dotąd dzieliły jego rasę , zmuszając się do refleksji nie tylko nad dobrem swoim i swojego sąsiada , ale również nad dobrem całej ludzkiej rasy. To jest wysiłek idący w harmonii z duchem wszystkich mistyków żyjących przez wieki …
.. w mistycznych tradycjach różnych religii istnieje niezwykła jedność Ducha. Jakąkolwiek religię wyznają ludzie, wszyscy oni są ze sobą duchowo spowinowaceni . Podczas gdy różne religie w swych historycznych formach przypisały nas do małych grup i poróżniły z wrogością dla przywiązania do światowej społeczności , mistycy zawsze opowiadali się za braterstwem wszystkich ludzi.
Tak nauczał nas również Jego Ekscelencja , w swoim zaangażowaniu w niesienie tych nauk dla zwycięstwa prawdy – by promować te wspólne więzy wszystkich ludzi – tym celom Wasza Ekscelecja poświęcił całe swoje życie. Aby uwolnić ludzką rasę od zabobonów oraz strachu biorącego się z ignorancji, aby umożliwić mu przekroczenie widocznych przeszkód rasowych i religijnych; oraz aby pomóc mu rozpoznać więzy krwi całej ludzkości - po to Wasza Ekscelencja pracował. Jego wnikliwe studia utorowały drogę obecnemu pokoleniu, tak bardzo rozdartemu pomiędzy nowoczesną nauką a wiarą starożytną, drogę która może ocalić wielu od tradycyjnych przesądów oraz nowoczesnego sceptycyzmu.
Bo przecież:
gdyby myśli Platona i Sokratesa, wierzenia chrześcijańskie i Judaizm nie harmoniizowały z filozofią hinduistyczną;
gdyby nauka Jogi ze swoimi przeróżnymi etapami nie została przedstawiona światu zachodniemu;
gdyby zachodnia religia i filozofia nie były przedstawione filozofii i religii wschodu, poprzez usilne oddanie Waszej Ekscelencji - o ileż bardziej uboga była by przez to ludzkość.
W historii ludzi były okresy, które później okazywały się wielkimi okresami. Były to czasy, gdy kobieta i mężczyzna, należący do siebie, przekraczali różnice ich dzielące , rozpoznając wspólną więź wszystkich członków ludzkiej rasy . Nieustanne oddanie Waszej Ekscelencji w zmuszaniu tego pokolenia do przekraczania swoich różnic, w celu rozpoznania wspólnych więzów i Wasza praca dla powszechnego celu bez wątpienia pozwolą nazwać ten wiek wielkim.
Tym samym My w uhonorowaniu tej pracy, z nieukrywaną dumą, nadajemy Waszej Ekscelencji tytuł Doktora Honoris Causa
Qademawi Haile Selassie

Sarvepali Radhakrishnan (1888-1975)
Hinduski akademista, filozof , mąż stanu, Sarvepali Radhakrishnan to jeden z najbardziej rozpoznawalnych oraz wpływowych hinduskich myślicieli w kręgach akademickich XX wieku. Poprzez swoje życie i bogatą karierę pisarską , Radhakrishnan poszukiwał , obronił i sformułował swoją religię , religię przeróżnie okreslaną przez niego samego jako Hinduism, Vedanta oraz Religia Ducha . Poszukiwał dróg by zademonstrować to , że Hinduizm jest i spójny filozoficznie i jednocześnie etycznie wykonalny.
Przejęcie Radhakrishnana sprawą zgłębiania i rozszerzania swojej wielkiej wiedzy dotyczącej Zachodnich filozofii i tradycji mówionej ugruntowało reputację jego osoby jako budowniczego pomostu pomiędzy Wschodem i Zachodem. Dobrze zaznajomiony zarówno z hinduską jak i zachodnią myślą filozoficzną , w swoich pracach czerpał obficie z obydwu źródeł. Z tego powodu Radhakrisnan pozostanie w akademickich kręgach znany jako przedstawiciel Hinduizmu Zachodowi. Jego długoletnia kariera pisarska i mnóstwo publikacji miało wpływ na zachodnie ukształtowanie zrozumienia Hinduizmu, Indii i Wschodu.